Aquesta entrada va relacionada a partir de la lectura del llibre Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i experiències per a docents he
après la importància de les TIC com a recurs didàctic que facilita
l’aprenentatge dels alumnes, és motivador i promou un canvi en
l’educació tradicional.
A continuació m'agradaria ressaltar els conceptes clau d'aquest llibre i que m'han ajudat a entendre el funcionament d'un blog amb més rapidesa i amb molta més facilitat.
Web 2.0 o web social
És una web nova basada en comunitats on els usuaris
són els creadors de continguts i que fomenten la col·laboració i
l’organització de la informació entre usuaris i la participació i
comunicació. Aquesta informació és més horitzontal i democràtica.
Al
voltant d’aquest nou model van apareixen nous serveis anomenats
programari social que permeten compartir textos multimèdia i els blogs
han tingut un creixement important pel fet de facilitar la integració de
molts d’aquests serveis. S’han convertit en un fenomen social.
Què és un blog?
El terme blog prové de les paraules web i log (log
en anglès = diari). Un blog, és un lloc web periòdicament actualitzat
que recopila cronològicament textos o articles d’un autor o diversos
autors, en què apareix en primer lloc el més recent, on l’autor conserva
sempre la llibertat de deixar publicat el que consideri pertinent.
Aquests
llocs autogestionats generen comunitats amb un alt grau de fidelitat,
basades en interessos comuns i en la construcció compartida del
coneixement. També permeten buscar i organitzar la informació de
diferents maneres, el seu ús és fàcil. Un blog serveix per exposar i
intercanviar idees. És una eina especialment preparada per organitzar i
emmagatzemar informació.
El
blog permet la interacció entre els alumnes i també entre el professor i
els alumnes. Els blogs per si mateixos no suposen un canvi educatiu ni
una millora de la qualitat de l’educació sinó que depèn de les metes
educatives proposades i de com s’adeqüin aquests recursos a les metes.
Permeten combinar de manera senzilla el treball a l’aula i el treball a
distància, amb totes les possibilitats que això comporta com donar a les
activitats un sentiment social, de compartir el coneixement, fomentant
el debat, l’anàlisi i la reflexió. Es pot aprofitar que alguns alumnes
tinguin coneixements de la tecnologia superiors als nostres per
donar-los cert protagonisme i perquè ajudin els seus companys també.
Totes
aquestes facilitats també han propiciat un ús inapropiat de la
informació per tant és necessària una ètica personal d’actuació. Els
blogs serveixen per pensar, escriure, compartir, participar i aprendre.
La blogosfera
és una comunitat o estructura d’usuaris de blogs ja que aquests estan
connectats per mitjà d’enllaços, comentaris, històrics i referències. La
blogosfera permet la comunicació de manera global. Aquesta blogosfera
va regulant la qualitat o fiabilitat dels continguts la qual cosa permet
orientar-nos una mica entre tanta informació generada, i elegir-ne els
continguts més adequats. Els usuaris són els encarregats d’establir les
pautes de fiabilitat, aquestes revisions són més democràtiques que les
que es duien a terme fins ara per experts..
Blogosfera educativa són
les xarxes de blogs relacionades amb els contexts educatius, destinats
als processos d’ensenyament i aprenentatge als que s’anomena edublogs.
Estructura dels blogs:
En
visitar el blog des de fora observem una capçalera amb el títol i un
cos central amb les entrades ordenades per ordre cronològic invers, el
més recent apareix en primer lloc. Els articles indiquen les categories
que hi corresponen i les etiquetes són compartides per tota la
comunitat, per trobar continguts a través de cercadors (són els elements
que faciliten l'organització i identificació de continguts).
En
un lateral hi ha el calendari, la llista de categories utilitzades, un
cercador intern i el blogroll (llista d’enllaços que l’autor d’un blog
recomana i que destaca per la relació que tenen amb la temàtica del blog
o per altres elements que vulguin remarcar).
També
es poden afegir complements (widgets o plugins) com rellotges, la
previsió del temps, les últimes fotos pujades a Flickr.com, què diuen
els nostres contactes de Twitter.com, els últims enllaços de
delicious.com...
El blog per dins té un plafó de control on només accedeix l’administrador des de on es controlen tots els elements del blog.
Cal
donar molta importància a l’article, entrada o post, una forma
d’organització del discurs destinada a satisfer les necessitats de
comunicació. És important la diversitat de funcions, una estructura
clara que facilita la lectura, l’ús de recursos topogràfics, ús de cites
i enllaços de fonts, ús de multimèdia, implicació del “jo”, tenir un
estil informal i espontani.
El
Ping és el sistema que s’utilitza per difondre els nostres articles. Es
tracta d’enviar un avís a directoris de blogs, on van apareixent els
títols dels últims articles publicats en la blogosfera.
L'enllaç permanent (permalink), s'utilitza en els blocs per assignar una URL permanent a cada entrada del bloc, per després poder fer-hi referència.
I
els retroenllaços o trackbacks quan es fa referència a un article
publicat en un altre blog, cosa que permet conèixer altres articles de
temàtica similar i ampliar la informació.
Per
últim parlarem de les RSS, feed o sindicació, la sindicació a través
d’RSS és la nova forma d’accedir a la informació. Un cop seleccionades
les fonts d’informació d’interès, aquestes fonts enviïn avisos
d’actualització a l’usuari, sense haver d’anar comprovant si hi ha
novetats a cada una d’elles.
No hay comentarios:
Publicar un comentario